На його уроках фізики учні не помістяться не те що в одному класі, а й на великому стадіоні. Бо їх — десятки тисяч.
Заслужений учитель України, переможець всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2009» Павло Віктор почав викладати свої уроки у Ютуб із 2014-го, й відтоді їх переглянули вже понад 20 мільйонів осіб, причому під час карантину інтерес до каналу стрибнув угору в рази.
Нещодавно Павлові Андрійовичу сповнилось 66 років. Він — людина надзвичайної долі. Його рід по батьковій лінії походить із Верхньої Сілезії. Діда, німця за походженням, примусово виселили з Одеси до Німеччини після визволення міста від окупації. Решту родини (батько був тоді 13-літнім хлопчиком) відправили у заслання на північ Радянського Союзу, де у Сиктивкарі у квітні 1954-го й народився Павло. Саме там, у Сиктивкарі, обоє батьків закінчили педагогічний інститут. В Одесу повернулися лише у 1963-у. Батько, Андрій Антонович, — викладач фізики. Мати, Варвара Юліївна, все життя працювала вчителькою англійської мови.
Павло із золотою медаллю закінчив школу, а згодом — фізичний факультет Одеського державного університету ім. І.І. Мечникова. Понад тридцять років працював на фізичному факультеті в альма-матер, де пройшов шлях від аспіранта до доцента, читав курс атомної фізики, здобув науковий ступінь кандидата фізико-математичних наук. У Рішельєвському ліцеї почав вести гурток із застосування інформатики у фізичних дослідженнях і зрозумів, що його покликання — навчати дітей. Став учителем фізики. У 1999 році йому довірили класне керівництво.
Перші прямі трансляції Павло Андрійович запровадив для тих учнів, які були змушені залишатися вдома через хворобу, на їх прохання. Адже Рішельєвський ліцей — не той заклад, де можна просто пропускати уроки, бо наздоганяти складно. Діти просили транслювати їм уроки по скайпу і згодом, також по скайпу, надсилали домашнє завдання. Ідею підтримало керівництво ліцею і викладача забезпечили обладнанням — мікшером та двома камерами. Відеоуроки одразу отримали чимало прихильників, тому вчитель вирішив записати повний курс фізики.
Це було непросте додаткове навантаження, але такий у нього характер: коли вирішив щось зробити — не здається. Тим більше, відеоуроки рятували навчальний процес і під час попередніх карантинів, що запроваджувалися через грип.
Наразі на ютуб-канаді педагога є 525 уроків фізики. Для зручності вони розсортовані за темами. Курс охоплює всю програму 9—11-х класів, в також уроки для 7—8-х класів. Павло Андрійович сам веде всі трансляції. Траплялося різне. Бувало, що й інтернет переставав працювати, і звук відключався. Тому паралельно відео записує на диск. Учитель не займався розкручуванням каналу і не збирається його монетизувати, хоча не-одноразово отримував такі пропозиції. Він переконаний, що знання повинні бути доступними кожному.
— Вам доводиться працювати з новим поколінням дітей ХХІ століття, з дітьми цифрової епохи. Які вони, на ваш погляд, погляд вчителя?
— Сучасні діти — відкритіші, вільніші, ніж раніше. Наше спілкування — доброзичливе, ми, вчителі, співпрацюємо з ними. Ці діти змалку звикли до цифрової техніки і, буває, іноді краще розуміються на сучасних технологіях, ніж учителі, тож ми у них також вчимося. Але сучасні діти потерпають через відсутність або нестачу емоційного контакту. У ситуації карантину, коли життя змусило їх проводити час біля екрану, їм дуже бракує спілкування. Коли я нині веду онлайн уроки, включаю канал на кілька хвилин раніше, щоб дати їм можливість поспілкуватися одне з одним. З якою радістю вони приходять на урок фізкультури, який проводять учителі ліцею онлайн, у ЗУМі!
— Як школа загалом переживає цю ситуацію з карантином?
— Рішельєвський ліцей, на відміну від інших шкіл, має можливість продовжувати навчальний процес, не сповільнюючись. Наші вчителі й учні до цього готові і морально, й технічно. Завдяки тому, що технології у нас розвиваються вже давно, можемо вчасно закінчити навчальний рік.
— Щоб наші діти розвивалися і були готовими до розбудови нової України, що, на вашу думку, ми повинні змінити в освіті?
— Перш за все, маємо зберегти напрацьоване раніше. Школа ще за минулих часів була побудована на класичних методиках, які враховують психологічні властивості дітей. Це потрібно зберегти, впроваджуючи щось нове. Ну а нове впроваджується методом проб і помилок.
Цими днями вчитель фізики Рішельєвського ліцею Павло Віктор отримав «Срібну кнопку YouTube». Цей почесний знак присвоюється тим блогерам, у яких кількість підписників перевищує 100000. Насправді Павло Андрійович уже на пів дорозі до «Золотої кнопки», яка вручається тим, хто подолав мільйонний бар’єр — натепер у нього 462 тисячі прихильників у ютюбі.
«Ми знаємо, що ви це робите не заради нагороди. Ви робите це тому, що у вас є прагнення створювати і ділитися, й тому, що ви знайшли авдиторію, якій не байдуже», — відзначила у листі, що супроводжував нагороду, сео-фахівець YouTube Сюзан Войцицька.
Це незвичайне відчуття, але коли дивишся урок фізики на ютюб-каналі одеського вчителя Павла Віктора, почуваєшся учнем, який разом із своїм наставником шукає істину — настільки потужний ефект присутності. Окрім уроків, педагог щодня відповідає на коментарі до відео — і це чимала робота. Іноді трапляються дуже серйозні питання, над якими доводиться поміркувати. Серед глядачів каналу — не лише учні, а й студенти та колеги-вчителі, які готуються до занять. І серед питань, які вони ставлять, — не лише про фізику…
«Виникає розуміння, що диво ХХІ століття — інтернет — дано нам для того, щоб навчатися, наочно передавати знання про Всесвіт. Уроки для дітей — це найдорожче, найбезцінніше і найважливіше, що Ви могли нам дати. Величезна подяка Вам! Ви одним уроком народжуєте любов до науки, лише 40 хвилин — і це найсправжнісіньке диво!» — пишуть вдячні глядачі каналу Павла Андрійовича Віктора в коментарях.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.008Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |