Як уже повідомляли «ЧН», 17 липня Верховна Рада завершила один з важливих етапів реформи децентралізації України — проголосувала за ліквідацію 490 старих районів і утворення 136 нових. Так Україна вперше з часів Радянського Союзу отримала нове районування.
Утім, революційне рішення далеко не для всіх стало «перемогою». Люди поставилися до нього практично: куди тепер їздити за довідками, що буде з моїми податками, а з моєю громадою?
«Українська правда» (https://www.pravda.com.ua/articles/2020/07/27/7260764) вирішила розібратися з найпоширенішими запитаннями щодо нового районування та дати на них відповіді. Допомагали нам у цьому голова підкомітету Верховної Ради з питань адміністративно-територіального устрою Віталій БЕЗГІН і радник міністра розвитку громад та територій Іван ЛУКЕРЯ.
ДЛЯ ЧОГО УКРАЇНУ ЗАНОВО ДІЛИТИ НА РАЙОНИ? З ПОПЕРЕДНІМ ПОДІЛОМ БУЛО ЩОСЬ НЕ ТАК?
Коротко: так, попередній поділ на райони був застарілим і непропорційним.
Детальніше: нинішні райони сформували ще в минулому столітті, коли територія сучасної України була частиною Радянського Союзу. Відтоді в районах багато що змінилося: кількість жителів, економічна спрямованість, співвідношення між сільським і міським населенням тощо. Однак самі райони залишилися незмінними.
Один із наслідків — в Україні з’явилися непропорційні райони. У найменшому, Поліському, живе близько 6 тисяч жителів, у найбільшому, Харківському — близько 180 тисяч. І, як пояснює Іван Лукеря, проблема не з верхньою позначкою, а з нижньою.
По-перше, держслужбовці в малих районах не достатньо завантажені, по-друге, настільки мала кількість населення не дозволяє об’єктивно «поміряти» економіку району. За європейськими мірками, для об’єктивної оцінки в районі має жити щонайменше 150 тисяч людей.
Ще один наслідок застарілого районування — поділ на райони не відповідає політичним завданням держави. За часів СРСР у Західній Україні «дрібнили» райони, аби утворити якомога більше партійних осередків і легше керувати людьми та територіями.
Нині тенденція інша: найбільше районів утворюють у тимчасово окупованому Криму (10) і частково окупованих Донецькій, Луганській областях (по 8) — щоб збільшити присутність влади на цих територіях після деокупації.
Ще одна причина нового районування — дублювання повноважень районних органів і органів самоврядування новостворених громад на одній території.
Так стається, коли на всій території району утворена лише одна громада — до нового поділу таких районів було 76 із 490.
Покажемо це на прикладі освіти. Раніше школи у маленьких селах утримував район — платив за комунальні послуги, отримував від держави освітню субвенцію, виплачував учителям зарплати. Тепер кожна спроможна громада самостійно отримує субвенцію та виплачує зарплати вчителям — тобто вже не потребує опіки району.
У неспроможних громадах питанням освіти продовжують займатися райони. З 1 січня 2021 року всі школи в Україні мають перейти у власність громад.
ЯК ДІЛИЛИ РАЙОНИ?
Коротко: за «методичкою« Мінрегіону, в основу якої ліг стандарт Європейського Союзу. Наочно це виглядало так: облдержадміністрації та експерти запропонували своє бачення нових районів, яке згодом пройшло кілька кіл обговорень, зокрема з депутатами. У спірних моментах до обговорення залучали місцеве самоврядування.
Детальніше: серед критеріїв утворення району — розташування у межах однієї області, охоплення «як правило» щонайменше 150 тисяч жителів, компактність і нерозривність території.
Центр району обирали в такій послідовності: найперше — міста-обласні центри, далі — міста з населенням щонайменше 50 тисяч.
До районів, як правило, зараховували громади, розташовані в 60-кілометровій зоні доступності від районного центру. Якщо громада була рівновіддаленою від двох або більше райцентрів, її включали до того району, чий райцентр був ближчим до адмінцентру громади.
ЩО ЗМІНИТЬСЯ З ПЕРЕРОЗПОДІЛОМ РАЙОНІВ ДЛЯ ПЕРЕСІЧНОЇ ЛЮДИНИ?
Коротко: практично нічого, запевняє Віталій Безгін.
Детальніше: фінансові зміни, про які всі говорять у контексті нових районів, стосуються переважно громад. Проте пов’язані вони не стільки з районуванням, скільки з реформою адмінтерустрою загалом.
Громади на своїй території зберуть 60% податку на доходи фізосіб, 100% податку на нерухомість, 100% земельного податку тощо, а також пряму осві-тню субвенцію (кошти на зар-плату вчителям).
«Ми приходимо до того, що громади отримують більше грошей і повноважень. З районів усе це «вимивається» — райони залишаються більше для державної координації», — пояснює Віталій Безгін.
НАВІЩО ЗАЛИШАЮТЬСЯ РАЙОНИ? ГРОМАД І ОБЛАСТЕЙ НЕДОСТАТНЬО?
Коротко: винятково для того, щоб держава могла ефективно керувати територіями.
Детальніше: щоб уряду було легше організовувати роботу різних структур на місцях — судів, податкової, соцзахисту, пенсійного фонду, поліції тощо. Район — це адміністративно-територіальна одиниця для уряду, а не для громадян. Для громадян — громади.
«У нас є певна радянська спадщина — люди звикли їздити в районні центри, там є «Білий дім», адміністрація, пам’ятник Леніну і взагалі районний центр — це центр життя. Ні, вже не так! У нас фактично кожен центр громади став районним центром у колишньому розумінні, де має бути культура, ЦНАП тощо», — пояснює Іван Лукеря.
Чи можна обійтися без районів? Ініціатори та прихильники нового районування запевняють: не можна. У такій великій державі, як Україна, недостатньо лише громад і областей — має бути проміжний, районний рівень управління (чим він буде займатися — нижче).
Райони записані в Конституції і закріплені в концепції 2014 року, відповідно до якої в Україні відбувається реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
ЩО ТЕПЕР РОБИТИМУТЬ РАЙОННІ РАДИ ТА РАЙОННІ ДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ?
Коротко: райради продовжать ухвалювати рішення, а РДА — їх реалізовувати. Утім, завдань стане трохи менше, адже частину повноважень — освіту, утримання ЦНАПів та іншого комунального майна — перебирають на себе громади.
За районними органами частково залишається медицина, освіта, соцзахист і логістика.
Детальніше: ключове у роботі РДА після 1 січня 2021 року — це соціальний захист, державні програми та координація різних органів на кшталт ДСНС, поліції, лісгоспів.
«Хто реагуватиме на паводок у Рахові чи Вижниці, у гірських районах Чернівецької та Закарпатської областей? Найперше — рука держави, уряду, РДА. Україна — не Естонія, Україна достатньо велика територія, щоб просто мати область. Область усе не буде бачити, з усім не впорається», — пояснює Іван Лукеря.
Райради стануть «підтримувальною подушкою» для тих закладів, які громади не зможуть взяти собі на утримання. Це частина районних лікарень, позашкільні навчальні заклади, дитячо-юнацькі спортивні школи, дитячі будинки, будинки для людей похилого віку.
Ключове, що втрачає район після передачі повноважень на громади, — це гроші, а саме 60% податку на дохід фізичних осіб, які проживають у межах району. Замість району вони йтимуть одразу в громади.
Районний бюджет тепер здебільшого поповнюватиметься за рахунок комунальних під-приємств, які залишилися на його балансі, та дотацій з державного бюджету.
На думку Івана Лукері та Віталія Безгіна, районні ради з часом варто ліквідувати.
АЛЕ Ж БУЛИ ЧУТКИ, ЩО ГРОМАДИ, НАВПАКИ, ВТРАТЯТЬ 60% ПОДАТКУ НА ДОХІД ЖИТЕЛІВ ПІСЛЯ НОВОГО РАЙОНУВАННЯ?
Коротко: були, але це неправда.
Детальніше: і депутати, і міністри запевняють: 60% податку на дохід залишиться на рівні громад. Чому залишаться? Бо з 2015 року їх отримують міста обласного значення та вже створені громади.
ЩО БУДЕ ЗІ ШКОЛАМИ, ЛІКАРНЯМИ, БУДИНКАМИ КУЛЬТУРИ В ЛІКВІДОВАНИХ РАЙОНАХ?
Коротко: поки що це не визначено, оскільки відповідний законопроєкт ще не ухвалений. Як пояснює Іван Лукеря, йдеться про автоматичну передачу майна. Тобто більшість об’єктів просто змінять юридичний статус — перейдуть від району до громади, на території якої вони фізично розташовані.
Детальніше: райони разом з громадами мають вирішити, які саме об’єкти вони забирають у свою власність. Майно, на яке не буде попиту, наприклад, спортивна школа або велика районна лікарня, може залишитися району або перейти на рівень області.
СТАРЕНЬКІЙ БАБУСІ ТЕПЕР ДОВЕДЕТЬСЯ ЇХАТИ ЗА ДОВІДКОЮ В ЦНАП У НОВИЙ РАЙЦЕНТР, ЯКИЙ ГЕН ЯК ДАЛЕКО?
Коротко: не зовсім. Якщо в громаді, у якій проживає старенька бабуся, нема свого ЦНАПу (а таких в Україні 767 з понад тисячі), вона піде у територіально найближчий. Він може бути як у ген далекому райцентрі, так і десь значно ближче.
Якщо бабуся жила в райцентрі, який перестане бути райцентром, їй точно не доведеться їхати в новий. ЦНАП фізично залишиться стояти на місці, однак може змінити своє підпорядкування. Хіба в громаді два ЦНАПи — власне громади та району — тоді один, можливо, доведеться ліквідувати.
Детальніше: покращити ситуацію з ЦНАПами може законопроєкт, який уже пройшов перше читання. Він, зокрема, зобов’язує органи місцевого самоврядування утворювати ЦНАПи та розміщувати у громадах, які не мають ЦНАПів, їхні віддалені територіальні підрозділи.
«Протягом двох років у нас будуть ЦНАПи у кожній громаді тотально», — переконує Віталій Безгін.
ЩО БУДЕ З РАЙОННИМИ СУДАМИ, ВІДДІЛЕННЯМИ ПРОКУРАТУРИ, ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ?
Коротко: поки що вони працюватимуть у звичному форматі, але згодом їм доведеться підлаштуватися під новий територіальний устрій, пояснює Іван Лукеря.
Детальніше: рішення щодо відкриття/закриття конкретних структур ухвалюватиме Офіс генпрокурора та профільні міністерства.
«Наприклад, Верховинський район Івано-Франківської області є в новому районуванні, але прокуратури там нема. Прокуратура є в Косові (зараз центр іншого району. — «УП»). У Верховинському районі не треба створювати ще одну прокуратуру, офіс прокурора так і залишиться в Косові — і цього буде достатньо. Він обслуговуватиме і Верховину, і Косів», — пояснює Іван Лукеря.
Щодо пенсійного фонду, то ситуація дещо інша: управління ПФУ буде в райцентрі, але його структурні підрозділи працюватимуть у громадах.
ЯК НОВЕ РАЙОНУВАННЯ ПОВ’ЯЗАНЕ З МІСЦЕВИМИ ВИБОРАМИ 25 ЖОВТНЯ?
Коротко: місцеві вибори 25 жовтня відбудуться за новим районуванням.
Детальніше: в Україні обиратимуть голів понад тисячі громад, депутатів до відповідних сільських, селищних і міських рад, депутатів понад ста районних рад, депутатів 22 обласних рад (у Луганській і Донецькій областях не обиратимуть).
НАВІЩО МИ ЗМІНЮЄМО РАЙОНИ В КРИМУ, ЯКЩО ЙОГО НЕ КОНТРОЛЮЄМО? ЩО МИ ХОЧЕМО ЦИМ СКАЗАТИ ЖИТЕЛЯМ ОКУПОВАНИХ ТЕРИТОРІЙ?
Коротко: бо Крим — це територія України.
Детальніше: над районуванням Криму працювала група, до якої увійшли переселенці з півострова та представники кримських татар. Територію Криму поки що розмежували лише за районами, поділ на громади має відбутися після деокупації.
«Районування — це про державну владу. Якби ми в цій постанові не згадували Крим, як би ми виглядали політично й геополітично? Тобто ухвалюємо постанову про нове районування, у якій нема Криму? І Росія це одразу використовує, що ми відмовилися від нашої території? Я це кажу як кримчанин у принципі», — коментує Віталій Безгін.
КОЛИ ФІЗИЧНО РОЗПОЧНЕТЬСЯ ПЕРЕРОЗПОДІЛ РАЙОНІВ?
Коротко: після перших місцевих виборів 25 жовтня.
Детальніше: райради втрачають свої повноваження наступного дня після виборів — тобто 26 жовтня. РДА працюватимуть до кінця 2020 року, бо на них розписані бюджетні кошти.
Перехідний період до нового районування триватиме півроку — з 1 січня по 1 липня 2021-го.
ТОБТО 25 ЖОВТНЯ РЕФОРМА ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ЗАВЕРШИТЬСЯ?
Коротко: ні. Це завершення реформи адмінтерустрою, яка є частиною реформи децентралізації.
Детальніше: попереду, за словами Віталія Безгіна, ще багато законодавчих змін — до Конституції, до закону щодо місцевих державних адміністрацій, ЦНАПів, Бюджетного кодексу тощо.
КОМУ ВИГІДНЕ НОВЕ РАЙОНУВАННЯ УКРАЇНИ?
Коротко: усім, запевняє Віталій Безгін.
«Це дозволить підпорядкувати державне управління, збільшить надходження в громади, дозволить людям якісніше отримувати послуги і розпоряджатися своїм. Простіше сказати, кому не вигідно — місцевим політичним елітам, князькам і феодалам, які втрачають вплив. Зараз певна кількість районів функціонують як типове феодальне князівство, де є чи то підприємець, чи то латифундист, чи місцевий політик, які фактично використовують територію як свою вотчину, тому тепер вони провокують певні конфлікти, бо розуміють, що втрачають контроль», — каже депутат.
ЧИ ПОТРІБНО ЗМІНЮВАТИ ПАСПОРТИ ЖИТЕЛЯМ ЛІКВІДОВАНИХ РАЙОНІВ?
Коротко: ні.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |