![]() |
|
Як у світі, що швидко й динамічно змінюється, розвиватися українським селам? Як не загубити у тому плині власну спадщину? Що чекає в нових умовах на туризм? Може, нам світять лише індивідуальні подорожі в межах власної області?
Цими днями в Одесі презентували методику вивчення культурної та креативної індустрії для громад регіону, яка демонструє сучасний підхід до розвитку сільських територій Одещини.
Майданчиком для втілення цього проєкту стали шість ОТГ: Савранська (Подільський район), Василівська, Криничненська, Городненська, Кубейська і Болградська (Болградський район). Щоб охопити весь діапазон регіонального різноманіття, були обрані громади, які представляють південь і північ області.
Оксана Кузнецова, голова громадської організації Odessa Wow, що реалізувала цей проєкт, розповідає:
— Результат нашої роботи — створення бази даних культурних і креативних ресурсів, Google-карт з нанесеними на них культурними пам’ятками громад. А ще ми згуртували, і це, мабуть, головне, активні групи місцевих жителів всередині кожної громади та за їхньої участі розробили проєкти розвитку.
Вікторія Карпенко, експертка з розвитку креативних індустрій:
— Основна ідея проєкту — з’ясувати, які ресурси мають громади. Фактично, ми зробили ревізію цих ресурсів, щоб просторово показати, чим кожна з них володіє. Важливо, щоб громада бачила, як можна інфра-структурно підтримати ці ресурси і в подальшому — заробляти на цьому. Наша надмета — показати, що саме в сільських громадах є ресурси, і це доказова база для керівництва, щоб вкладати кошти у їх розвиток.
Існує стереотип, що культурне життя — це прерогатива міста. Наша ж мета — довести, що сільські громади володіють не менш ціннісними ресурсами. Їх треба зберігати, підтримувати і розвивати. Я сподіваюся, що громади займатимуть проактивну позицію щодо збереження власних ресурсів.
У Європі чимало громад, які, розвиваючи власні ресурси, багатіють. Цей проєкт допоможе використовувати досвід іноземних країн для розвитку наших малих територій. Окрім того, вивчається потенціал та можливості кожної з громад у сфері туризму та культурної спадщини, адже завдяки децентралізації села на Одещині вже живуть у новому форматі.
Анна Старжевська, координаторка проєкту в Болградському районі:
— Якщо просто, то креативні індустрії Болградського району — це танці, мистецтво, ремесла, спосіб життя, це гагаузи, болгари, албанці, це їхні традиції, і вивчати все це — надзвичайно цікаво.
Громади — дуже різні за етніч-ним складом, звичаями, обрядами, навіть за природними ресурсами. Болградщина відома своїм вином, спеціями, смаколиками: казармою, бастурмою, сиром, бринзою. У Саврані — найбільша кількість сухоцвітів, там вирощують сорго, з якого можна робити не лише віники…
— Спілкуючись з місцевими жителями, ми опрацювали 2994 анкети. Ми опитували місцевих експертів, у тому числі онлайн, виявляли місцевих майстринь, представників малого бізнесу, — ділиться Тетяна Власенко, кураторка соціологічного дос-лідження. — Ми цікавилися, як місцеві жителі ставляться до розвитку культурно-креативних просторів, які є заклади культури, чи проводяться фестивалі. За підсумками анкетування, ми надамо всю інформацію головам ОТГ, щоб вони мали з чим працювати надалі.
На першому місці в опитуванні в обох районах — народні звичаї та обряди. На другому — спосіб ведення господарства. Далі думки розділилися: для Саврані на третьому місці — пісні, для Болграда — місцева кухня. На основі цієї інформації місцева влада зможе створювати культурну політику.
— В Одесі ми провели ідеатон (одноденний захід для пошуку вдалих рішень та ідей, спрямованих на вирішення конкретних завдань або проблем. — Прим. авт.), у якому взяли участь сім команд із шести ОТГ, — продовжує Оксана Кузнецова. — Два дні інтенсивного мозкового штурму, під час якого кожна громада шукала свою унікальність, поєднуючи етніку із сучасними підходами. Так, у представників Васи-лівської ОТГ, що у Болградському районі, виникла ідея створити інтернет-платформу, де вони зможуть презентувати традиції, історію, звичаї своєї громади, показувати це всьому світу. Тобто команда проєкту створила не лише чудовий аналітичний фундамент для будівництва нових громад, а й знайшла активних людей, які хочуть щось змінювати у себе вдома.
— Ми плануємо створити мережу креативних просторів як точок росту в громадах. Наша заявка включена до стратегії розвитку Одещини на 2021—2027 роки і до плану виконання заходів. Ми маємо намір, за підтримки ОТГ, створити сім креативних просторів у знакових місцях, щоб громади мали можливість презентувати свою культуру, творчість, місцеве виробництво, створити такий осередок, де активні місцеві жителі могли б гуртуватися, представляти продукцію, обмінюватися ідеями, де б відбувалися майстер-класи, навіть в умовах пандемії. Щоб люди могли приїхати туди, познайомитися з обрядами, кухнею, усім, чим може похвалитися громада. Познайомитися, здружитися і творити своїми діями заможну Одещину й Україну, — каже Вікторія Карпенко.
За результатами засідання в облдержадміністрації між ГО Odessa WOW та КП «Бюро регіо-нального розвитку» підписаний меморандум про співпрацю у сфері економічного і соціального розвитку об’єднаних територіальних громад Одещини.
Результати дослідження будуть покладені в основу стратегій розвитку громад, над якими працюватимуть новообрані голови ОТГ.
Проєкт реалізовано завдяки ГО Odesa WOW за фінансування Українського культурного фонду та підтримки Одеської обласної державної адміністрації.
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.008Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |