Як у світі, що швидко й динамічно змінюється, розвиватися українським селам? Як не загубити у тому плині власну спадщину? Що чекає в нових умовах на туризм? Може, нам світять лише індивідуальні подорожі в межах власної області?
Цими днями в Одесі презентували методику вивчення культурної та креативної індустрії для громад регіону, яка демонструє сучасний підхід до розвитку сільських територій Одещини.
Майданчиком для втілення цього проєкту стали шість ОТГ: Савранська (Подільський район), Василівська, Криничненська, Городненська, Кубейська і Болградська (Болградський район). Щоб охопити весь діапазон регіонального різноманіття, були обрані громади, які представляють південь і північ області.
Оксана Кузнецова, голова громадської організації Odessa Wow, що реалізувала цей проєкт, розповідає:
— Результат нашої роботи — створення бази даних культурних і креативних ресурсів, Google-карт з нанесеними на них культурними пам’ятками громад. А ще ми згуртували, і це, мабуть, головне, активні групи місцевих жителів всередині кожної громади та за їхньої участі розробили проєкти розвитку.
Вікторія Карпенко, експертка з розвитку креативних індустрій:
— Основна ідея проєкту — з’ясувати, які ресурси мають громади. Фактично, ми зробили ревізію цих ресурсів, щоб просторово показати, чим кожна з них володіє. Важливо, щоб громада бачила, як можна інфра-структурно підтримати ці ресурси і в подальшому — заробляти на цьому. Наша надмета — показати, що саме в сільських громадах є ресурси, і це доказова база для керівництва, щоб вкладати кошти у їх розвиток.
Існує стереотип, що культурне життя — це прерогатива міста. Наша ж мета — довести, що сільські громади володіють не менш ціннісними ресурсами. Їх треба зберігати, підтримувати і розвивати. Я сподіваюся, що громади займатимуть проактивну позицію щодо збереження власних ресурсів.
У Європі чимало громад, які, розвиваючи власні ресурси, багатіють. Цей проєкт допоможе використовувати досвід іноземних країн для розвитку наших малих територій. Окрім того, вивчається потенціал та можливості кожної з громад у сфері туризму та культурної спадщини, адже завдяки децентралізації села на Одещині вже живуть у новому форматі.
Анна Старжевська, координаторка проєкту в Болградському районі:
— Якщо просто, то креативні індустрії Болградського району — це танці, мистецтво, ремесла, спосіб життя, це гагаузи, болгари, албанці, це їхні традиції, і вивчати все це — надзвичайно цікаво.
Громади — дуже різні за етніч-ним складом, звичаями, обрядами, навіть за природними ресурсами. Болградщина відома своїм вином, спеціями, смаколиками: казармою, бастурмою, сиром, бринзою. У Саврані — найбільша кількість сухоцвітів, там вирощують сорго, з якого можна робити не лише віники…
— Спілкуючись з місцевими жителями, ми опрацювали 2994 анкети. Ми опитували місцевих експертів, у тому числі онлайн, виявляли місцевих майстринь, представників малого бізнесу, — ділиться Тетяна Власенко, кураторка соціологічного дос-лідження. — Ми цікавилися, як місцеві жителі ставляться до розвитку культурно-креативних просторів, які є заклади культури, чи проводяться фестивалі. За підсумками анкетування, ми надамо всю інформацію головам ОТГ, щоб вони мали з чим працювати надалі.
На першому місці в опитуванні в обох районах — народні звичаї та обряди. На другому — спосіб ведення господарства. Далі думки розділилися: для Саврані на третьому місці — пісні, для Болграда — місцева кухня. На основі цієї інформації місцева влада зможе створювати культурну політику.
— В Одесі ми провели ідеатон (одноденний захід для пошуку вдалих рішень та ідей, спрямованих на вирішення конкретних завдань або проблем. — Прим. авт.), у якому взяли участь сім команд із шести ОТГ, — продовжує Оксана Кузнецова. — Два дні інтенсивного мозкового штурму, під час якого кожна громада шукала свою унікальність, поєднуючи етніку із сучасними підходами. Так, у представників Васи-лівської ОТГ, що у Болградському районі, виникла ідея створити інтернет-платформу, де вони зможуть презентувати традиції, історію, звичаї своєї громади, показувати це всьому світу. Тобто команда проєкту створила не лише чудовий аналітичний фундамент для будівництва нових громад, а й знайшла активних людей, які хочуть щось змінювати у себе вдома.
— Ми плануємо створити мережу креативних просторів як точок росту в громадах. Наша заявка включена до стратегії розвитку Одещини на 2021—2027 роки і до плану виконання заходів. Ми маємо намір, за підтримки ОТГ, створити сім креативних просторів у знакових місцях, щоб громади мали можливість презентувати свою культуру, творчість, місцеве виробництво, створити такий осередок, де активні місцеві жителі могли б гуртуватися, представляти продукцію, обмінюватися ідеями, де б відбувалися майстер-класи, навіть в умовах пандемії. Щоб люди могли приїхати туди, познайомитися з обрядами, кухнею, усім, чим може похвалитися громада. Познайомитися, здружитися і творити своїми діями заможну Одещину й Україну, — каже Вікторія Карпенко.
За результатами засідання в облдержадміністрації між ГО Odessa WOW та КП «Бюро регіо-нального розвитку» підписаний меморандум про співпрацю у сфері економічного і соціального розвитку об’єднаних територіальних громад Одещини.
Результати дослідження будуть покладені в основу стратегій розвитку громад, над якими працюватимуть новообрані голови ОТГ.
Проєкт реалізовано завдяки ГО Odesa WOW за фінансування Українського культурного фонду та підтримки Одеської обласної державної адміністрації.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.004Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |