ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
КРИГА СКРЕСЛА?
24.04.2021 / Газета: Чорноморські новини / № 31-32(22250-22251) / Тираж: 8525

Понад двісті редакторів друкованих видань 8 квітня взяли участь у Всеукраїнській онлайн-нараді редакторів газет з питань доставки преси. Захід організувала Національна спілка журналістів України у відповідь на звернення керівників місцевих ЗМІ, занепокоєних станом доставки періодики до читачів та проблемами у стосунках з головним поштовим оператором країни.

До участі в нараді запросили генерального директора АТ «Укрпошта» Ігоря Смілянського, який упродовж двох годин вислуховував претензії та побажання редакторів видань й активу НСЖУ, аргументував втілювані ним поштові реформи і закликав газетну галузь до співпраці. Ось фрагменти із сказаного ним.

На самому початку свого виступу Ігор Смілянський уточнив:

«Часто звучить, що «Укрпошта» — державне підприємство, насправді ж — це публічне акціонерне товариство, яке самостійно заробляє кошти на свою діяльність». (Уточнення доречне. Але засновником і єдиним акціонером «Укрпошти» — компанії-оператора поштового зв’язку — є Міністерство інфраструктури України. — Ред.).

ПРО ТАРИФИ

Ігор Смілянський визнає, що підвищення тарифів — тема болюча, але, каже, без цього обійтися не могли: торік у зв’язку з підвищенням мінімальної зарплати пошта вимушена була підняти розцінки на доставку газет. Цього року, незважаючи на чергове підвищення мінімальної зарплати, поштові тарифи не підвищували. Із 1 січня 2021-го «Укрпошта», за словами очільника, зазнає збитків.

— Сьогодні 25 відсотків доходу «Укрпошти» — це дохід за доставку пенсій, пояснює Ігор Смілянський. Ми залишили тариф на цю послугу з розрахунку на рівні мінімальної заробітної плати 4400 гривень. Те саме стосується тарифу на доставку листів: він, як і минулого року, залишився на рівні 9 гривень. Мінімальна заробітна плата при цьому збільшилося на 37 відсотків, зросли і суми податків та єдиного соціального внеску.

Гендиректор «Укрпошти» доводить, що знижувати або не підвищувати тарифи не дозволяє проста математика, пов’язана з обсягами роботи поштовиків та мінімальними зарплатами. Для листонош та операторів запроваджено заохочення: їм нараховується 10 відсотків від суми прийнятої передплати, тож чим більше абонементів вони оформлять, тим вища їхня зарплата.

ПРО ПЕРЕСУВНІ ТА СТАЦІОНАРНІ ВІДДІЛЕННЯ

Як запевнив Ігор Смілянський, в «Укрпошті» прагнуть покращити організацію оформлення передплати і доставки. Перш за все планують створити нові, краще оснащені сортувальні центри, запустити роботу нового фронт-офісу. У відділеннях збираються встановити нове обладнання, щоб заповнення абонементів займало якомога менше часу. Також думають, аби кожна листоноша мала пристрій, який дасть можливість не забивати кожного разу прізвище, адресу та всі інші відомості про передплатника, що скоротить час на оформлення абонемента, а відтак не збільшувати чи, принаймні, утримувати на рівні інфляції тариф за цю послугу.

Говорив Ігор Смілянський і про те, якими бачить поштові відділення:

— Ми зауважуємо, що у великих селах пересувні відділення працюють не так ефективно. Тому, за моїм особистим рішенням, вивчається можливість, щоб у селах, де населення становить понад 1200 осіб, залишити стаціонарні відділення, де працюватимуть начальник відділення і листоноша. Плануємо забезпечити їх комп’ютерами і зробити так, щоб вони працювали п’ять днів на тиждень.

Гендиректор «Укрпошти» тут сподівається на співпрацю з місцевими ОТГ та редакціями газет (зокрема, на допомогу в проведенні інтернет-зв’язку). Відтак, коли у великих селах будуть стаціонарні відділення, у пересувних з’явиться додатковий час для обслуговування невеликих сіл.

Скажімо, в Одеській області, де було багато претензій до роботи пошти, вже підписано меморандум про відкриття у великих селах стаціонарних відділень. Поштовики досягають порозуміння із громадами, які допомагатимуть із приміщеннями.

У прифронтовій Луганській, деяких інших областях ще працюють старі пересувні відділення. І працюють вони за старою моделлю, на старих автомобілях, за малі зарплати. Ігор Смілянський каже, що, цілком можливо, Луганська область стане однією з перших, де впроваджуватимуть нову модель: будуть нові автівки, нові зарплати тощо. На поштових авто встановлять GPS, що дозволить відстежувати їх рух — чи вчасно прибувають на об’єкт, чи всі села встигають обслужити.

ПРО ДОСТАВКУ ПЕНСІЙ

За словами Ігоря Смілянського, між представниками «Укрпошти» та урядовцями відбулися жорсткі перемовини щодо тарифів на доставку пенсій. Обґрунтовуючи позицію підприємства, він доводить, що підвищення тарифу на доставку пенсій обумовлене тим же поетапним підвищенням мінімальної зарплати, яка тільки за останній рік зросла із 4723 до 6500 гривень. Відповідно у прямій пропорції — із 47 до 65 гривень — збільшилися витрати на доставку однієї пенсії. А якщо врахувати, що людей пенсійного віку в селах меншає, тариф на доставку однієї пенсії стає ще вищим.

— На жаль, — зазначає гендиректор «Укрпошти», — уряд нас почути не захотів і наші доводи до уваги не взяв. Там вважають, що зарплати мають збільшуватися, а тарифи — залишатися на тому ж рівні. Ухвалено постанову, якою примусово (підкреслюю — примусово!) із 1 вересня планується перевести пенсіонерів на картки. На всіх пенсіонерів, які не інваліди і кому не 80 плюс, автоматично відкриються банківські рахунки, куди зараховуватимуться пенсійні кошти.

Ігор Смілянський вважає це порушенням прав людини і зазначає, що таким чином пенсіонерам додають великого клопоту, бо, нагадує, банкомати є лише в чотирьох відсотках населених пунктів:

— Пенсіонер буде змушений на свої копійки доїхати до райцентру, що в умовах пандемії особливо складно. Добиратиметься до райцентру і щоб оплатити комунальні послуги. Водночас виникає проблема і в поштовиків: якщо у нас не буде пенсій і комунальних платежів, ми будемо змушені скоротити величезну кількість листонош, бо в них просто не буде роботи. І чи буде це краще для держави, яка втратить податки і буде змушена виплачувати допомогу з безробіття, збільшиться кількість отримувачів субсидій?

Прозвучало застереження, що проблема торкнеться й газетярів: там, де не буде листоноші, а в людей не буде готівкових коштів, виникнуть проблеми з передплатою, а відтак і з тарифами на доставку. Адже зі зменшенням обсягу послуг, які надає листоноша, збільшується вартість тих послуг, що залишаються. А це — доставка газет, листів та посилок.

Ігор Смілянський висловив припущення, що альтернативна доставка преси найближчим часом навряд чи знайдеться — приватна служба з газетами в село не поїде. І на підтвердження цієї думки навів таке порівняння: доставка листа в «Укрпошті» коштує 9 гривень, а в «Новій пошті» — 45 гривень. Те саме може статися і з доставкою періодики.

Відтак звернувся до редакторів з проханням підтримати поштовиків у питанні доставки пенсій:

— Сподіваємося, що Спілка журналістів нас підтримає, бо це наше спільне з видавцями завдання — зберегти листонош. Підприємству вигідно, щоб листоноші працювали на повну ставку. На відміну від наших приватних конкурентів, які працюють як ФОПи, ми платимо дуже високий єдиний соціальний внесок. Навіть якщо листоноша працює на 0,3 ставки, ЄСВ ми платимо такий же, як вона працює з повною зайнятістю — 1320 гривень. Тобто як генеральний директор я зацікавлений, щоб усі листоноші працювали на повну зайнятість. Таку можливість дають пересувні відділення. Нас є за що і треба критикувати, і я готовий вас почути. Але нам потрібна співпраця, щоб не залишити листонош без роботи, не ускладнювати життя пенсіонерів на селі, а заодно допомогти самим собі у збереженні тиражів з доставкою в оптимальному варіанті. Зараз ми обслуговуємо 3,5 мільйона пенсіонерів, й у багатьох сільських районах — це основний передплатник періодики. Якщо ж урядова постанова у нинішньому варіанті запрацює, ми втратимо в обслуговуванні 2,1 мільйона пенсіонерів, що становить 67 відсотків. Не складно порахувати, до яких це може призвести втрат і в передплаті, і в тарифах.

Під час онлайн-наради прозвучало багато зауважень і пропозицій щодо співпраці пошти та редакцій. Ігор Смілянський відповідав на запитання, коментував, з чимось погоджувався, з чимось — ні. Розмова вийшла обопільно цікавою. Як підсумок, одна з учасниць дискусії, видавець газети «Вісті Тепличчини» з Вінницької області Ірина Лупещенко зауважила: «Вперше я відчула партнерство від «Укрпошти». Можливо, справді крига скресла?».

Автор: -


© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.006
Перейти на повну версію сайту