ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
ДОРОГИ ОДЕЩИНИ: КРОК ЗА КРОКОМ
02.10.2021 / Газета: Чорноморські новини / № 78-79(22297-22298) / Тираж: 8525

«Зроби крок — і дорога з’явиться під ногами сама», — каже східна мудрість.

У рамках «Великого будівництва», ініційованого Президентом України, у 2021 році Служба автомобільних доріг в Одеській області вже зробила чимало кроків. Зокрема, було заплановано відновити 174 кілометри автошляхів державного значення, і на багатьох об’єктах роботи вже завершені.

З ініціативи голови Одеської облдержадміністрації Сергія Гриневецького для ознайомлення з реалізацією президентської програми організовано виїжджаємо туди, де дороги вже прокладені чи впорядковані та здані в експлуатацію. І перший маршрут — до Білгород-Дністровського, Болградського та Ізмаїльського районів.

Зупиняємося на околиці села Лиман, де рівною струною тягнеться нещодавно відремонтована автомобільна дорога місцевого значення Білолісся — Приморське — Російка, а саме ділянка від села Лиман до курорту Російка протяжністю 10,67 кілометра.

Бабуся Валя разом з правнуком Альошкою та котом Мурзиком якраз збирають виноград. Він зараз солодкий, стиглий...

— Тут, на околиці села, завжди жили мої предки, тисячі років тут жили, — каже бабуся.

Запитую про дорогу.

— Дорога була страшною, точніше, її майже не було, — розповідає старенька. — Яма на ямі. Ще коли сухо, якось можна було проїхати, а в негоду водії об’їжджали по фермерських полях. Фермери сварилися — ні посіяти, ні зібрати врожай...

Враз метнулася у город, і взяла стиглу диньку, щоб почастувати нас.

— Візьміть диньку! Наша, домашня, солодка… Я ж не гарбуза вам даю, — жартує й одразу ділиться лайфхаками:

— Щоб виноград не «зібрали» різні польові звірята та птахи, треба у міжряддях садити кукурудзу. Вона виростає і шелестить, відлякує охочих... А коли диньку з’їсте, насіння не викидайте. Промийте кілька разів — і в полотняну ганчірочку. Буде вам насіння нашої домашньої диньки...

Поруч із будиночком баби Валі — інформаційний щит, від якого починається відлік оновлених кілометрів автошляхів.

Голова Служби автомобільних доріг в Одеської області Андрій Сандул разом із журналістами перевіряє якість та готовність їх до експлуатації:

— Ділянка автодороги Білолісся — Російка донедавна була в жахливому стані. Десятки років вона експлуатувалася без капітального ремонту й у підсумку стала аварійною. Ремонт розпочали в березні цього року і завершили в кінці серпня.

Керівник обласної дорожньої служби пояснив, що 25-кілометрову ділянку автошляху, який з’єднує Лиман з трасою М-15 Одеса — Рені, було відремонтовано в період з 2019 по 2020 рік. Літера «М» означає, що дорога — міжнародного сполучення. Тепер — нові 11 кілометрів. Уже до моря. Дорога державного значення значиться під грифом «Т». Ремонтним роботам передували торги, на яких переможцем стало ТОВ «Ростдорстрой». Початкова кошторисна вартість цього об’єкта становила 122 мільйони гривень, а ця організація запропонувала ціну на 10 мільйонів нижчу.

— Було посилене дорожнє покриття, замінені пошкоджені основи, приведені до нормативів поперечні ухили, а також попутно відремонтовані окремі споруди, оновлені дорожні знаки, зроблена розмітка. Керівництво Лиманської ОТГ ініціювало включення цієї дороги до програми «Велике будівництво», і шляховики ТОВ «Росдорстрой» у стислі строки завершили ремонт 10-кілометрової ділянки автотраси, яка веде до курортів Приморське та Російка.

За словами Андрія Сандула, здача в експлуатацію автодороги обласного значення Білолісся — Російка сприятиме підвищенню безпеки руху, швидкості, комфортності й економічності перевезень пасажирів та вантажів.

Тим часом біля нас зупиняється вантажівка, водій якої охоче ділиться своїми враженнями:

— Дорога — люкс! Нарешті зробили! Я проїхав 25 кілометрів — колеса просто самі котяться!

Голова Лиманської ОТГ Василь Резніченко також задоволений.

— Від себе особисто і від жителів громади хочу подякувати всім, хто брав участь у будівництві нової дороги. З відновленням вона стала чи не найважливішою транспортною артерією Білгород-Дністровського району, бо з’єднує місто та ще шість населених пунктів з узбережжям Чорного моря, — розповідає він. — Прокладання доріг сприятиме доступу туристів до курортів й активізації підприємницької діяльності у сільськогосподарській та торговельній сферах.

Лиманська сільрада зацікавлена в поліпшенні сервісу на своїх курортах Російка й Катранка, бо ж вони — основні джерела наповнення бюджету. До того ж удвічі скоротився час поїздки жителів віддалених сіл до райцентру, а це дуже важливо.

Депутат Одеської облради від Білгород-Дністровського району Трифон Антов, який зустрів нас у Лимані, повідав:

— Ця дорога загальною довжиною 35 кілометрів дуже потрібна, зокрема для розвитку господарської діяльності району. Крім легкових машин, тут ходять автобуси. Міцність дорожнього полотна також уможливлює рух великовантажних автомобілів-контейнеровозів. Селяни дуже розраховують на подальшу підтримку ОДА та облради у відновленні дорожньої гілки протяжністю 9,1 кілометра й до іншого курорту — Катранки.

Зараз це Білгород-Дністровський район, хоча раніше, до адмінреформи, територія належала до Татарбунарського. Згадалася приповідка: «Навіщо вам Канари? Їдьте — у Татарбунари!». Справді, тут найчистіша у Чорному морі вода і найширші піщані пляжі. Тут найкраща екологія, адже море в цьому регіоні не забруднюють ні порти, ні підприємства. Цим насамперед і славляться Катранка та Російка. Залучення сюди туристів стало тепер реальним джерелом доходів.

— Потік туристів цього року зріс у кілька разів, — каже Василь Резніченко. — На базах відпочинку були зайняті всі місця. Це додає аргументів та ентузіазму громаді довести до логічного завершення ремонт дороги на Катранку. Зараз вона на балансі нашої сільради.

На проблемній ділянці автошляху від села Лиман до курорту Катранка, що перебуває на балансі сільради, та, через брак коштів у бюджеті, ремонтні роботи профінансувати не в змозі. Втім, не те що роботи, а й навіть виготовлення проєктно-кошторисної документації.

— Ми звернулися з листом до Одеської облдержадміністрації з проханням про допомогу у фінансуванні й маємо надію на підтримку та співпрацю, — зазначив Василь Резніченко.

Щоб курорти справді були донорами місцевого бюджету, Лиманська сільрада вживає кардинальних заходів і до власників баз відпочинку, кафе, які не сплачують належних податків та зборів від свого бізнесу до казни. Зокрема, навіть призупиняла роботу торговельних об’єктів несумлінних підприємців. Результати не забарилися: у Російці туристичний збір порівняно з минулим сезоном виріс із з 62 тисяч до 350 тисяч гривень.

Звісно, з усіма місцевими дорогами, загальна протяжність яких на Одещині складає 5526 кілометрів, впоратися відразу неможливо, тому наш шлях у Болградський район був не надто легким. Поки доїхали до села Владичень, від якого вже проведено середній ремонт автомобільної дороги загального користування Виноградівка — Котловина — Нагірне — Орлівка (понад 5 кілометрів, вартість робіт понад 62 мільйони гривень), нас добряче таки потрясло на вибоїнах.

Ремонт дороги Виноградівка — Орлівка — також справа державного значення, оскільки жителі бессарабських районів доїжджають нею до міжнародної автотраси М-15 Одеса — Рені. Позначена нині індексом О-160708, вона має з’єднати Болград з міжнародною трасою на Рені, тобто отримати індекс «Т» — дороги державного значення. Таке завдання поставив перед шляховиками голова ОДА Сергій Гриневецький.

Зупиняємося на ділянці дороги Владичень — Котловина, відремонтованій цьогоріч. Загалом — 5,3 кілометра. Півтора кілометра — це дорога обласного значення, наступний фрагмент, що веде до Котловини, — місцевого.

Заступник голови Болградської райдержадміністрації Іван Кюссе розповідає:

— Сьогодні дорога О-160708 — основний пріоритет. Вона є складовою державної дороги, і її ремонт дозволить збільшити міжнародний транзит автомо-більних вантажних та пасажирських перевезень. По-друге, впорядкована дорога дасть можливість розкрити туристичний потенціал найбільшого в Україні озера Ялпуг, який нині не використовується, бо нема нормального транспортного сполучення.

Коли її реанімуємо, всі ці плани, за правильного підходу з боку місцевої влади до розвитку туризму, будуть утілені. Загалом це дасть можливість покращити соціально-економічне становище всього Болградського району.

— Окрім того, — каже Івана Кюссе, — завдяки будівництву доріг ми повинні забезпечити нормальний доїзд до центрів ОТГ. Необхідно поєднати колишні районні центри, які стали осердям об’єднаних громад, із нинішнім райцентром — Болградом. Зараз ми вивчаємо ці питання на місцевому рівні й подаватимемо свої пропозиції до обласної державної адміністрації.

Головний інженер фірми-підрядника ТОВ «Євродор», яка впорядковувала дорогу О-160708, заслужений шляховик Артак Аветисян вважає:

— Ця дорога — перша ластівка виконання проєкту щодо з’єднання Болграда з головною трасою Бессарабії М15. Ми зробили її за два з половиною місяці. Сказати, що ця робота була для нас складною… Ні, не скажу, хоча й були свої труднощі. Як фахівець можу запевнити, що дорога зроблена прекрасно. Вона відслужить свій термін придатності й більше. Нею вже йдуть великовантажні фури, і вона їх витримає.

Дорожнє будівництво на Одещині почалося, і не сьогодні. Скільки ще доведеться зробити кроків, щоб усі 5500 кілометрів доріг області були у доброму стані? Чимало їх уже зроблено, але ще більше — попереду. Про це — у наступних матеріалах.

Автор: Ольга ФІЛІППОВА


© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.004
Перейти на повну версію сайту