Мабуть, уперше за понад 30 років боротьби в судовій площині проти свавілля податківців і митарів автор цих рядків загалом позитивно оцінює схвалені нещодавно тимчасові зміни до податкового і митного кодексів на час воєнного стану. Оподаткування і розмитнення настільки спрощуються, що фіскали, здебільшого, залишаються без роботи. Втім, податківці в умовах війни себе роботою не дуже й обтяжують, бо наказом ДПС України від 24.02. 2022 року № 243-0 «Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби та її територіальних органах» (яка оперативність!) був оголошений простій у роботі ДПС та її територіальних органів, зокрема й одеського. Але це таке…
Із 1 квітня 2022-го до закінчення воєнного стану переважна більшість суб’єктів господарювання (як фізичних осіб-підприємців, так і юридичних осіб) з річним доходом до 10 млрд гривень мають право перейти на сплату лише одного (єдиного) податку за ставкою 2% від отриманого доходу (обігу). Жодних інших податків і зборів (крім військового збору і для юридичних осіб — єдиного соціального внеску) нема.
Зокрема, нема і запровадженого в далекому 1992 році податку на додану вартість, який обґрунтовано називають корупційним. Тобто, хоч і тимчасово, нарешті матеріалізуються аргументи Юлії Тимошенко про скасування цього податку, які вона навела ще в 1999-у у своїй кандидатській дисертації «Державне регулювання податкової системи».
Для фізичних осіб-підприємців кількість найманих працівників відтепер не обмежена.
Єдиний податок з обігу суб’єкти господарювання нараховуватимуть лише після отримання коштів, включно авансів, за продукцію, товари, роботи, послуги, що спрощує облік та контроль господарських операцій.
На жаль, у революційних податкових новаціях не обійшлося без вад.
Час несплати єдиного соціального внеску для фізичних осіб-підприємців — це час відсутності в них страхового (пенсійного) стажу. Втім, не заборонено платити добровільно.
Застосування податку з обігу, хоча й має безліч переваг з огляду на вкрай спрощений облік, криє в собі і традиційний недолік — кумулятивність. Суть її полягає в тому, що податок з обігу нараховується на кожному технологічному переділі, а тому збільшує собівартість насамперед складних технологічних товарів та послуг, які мають багато ланок у виробничому циклі, адже сума податку, закладена в ціну товарів чи послуг, послідовно накопичується на кожній технологічній стадії. Іншими словами, вартість готової продукції для кінцевого споживача збільшуватиметься залежно від кількості посередників на шляху руху цього товару від виробника до покупця. Тому, скажімо, продукція Одеського консервного заводу у Харкові може коштувати суттєво більше, бо проходитиме більшу кількість перепродажів.
«На фоні ейфорії від необов’язковості коруп-ційного податку якось тишком-нишком залишила-ся обов’язкова норма про його сплату за послуги від іноземних постачальників послуг. Як приклад: румунська компанія експедує товар, що прямує через Румунію до Одеси, отримувач товарів при сплаті цій компанії, окрім винагороди в іноземній валюті, має додатково нарахувати податок на додану вартість за ставкою 20 або 7 відсотків у гривневому еквіваленті.
В оновленому податковому кодексі не прописано, як господарювати з 1 червня 2022-го, якщо у травні буде припинено воєнний стан (це омріяна для мене ситуація, сподівання на кінець війни). Так, платник єдиного податку у 2022-у мав максимальний ліміт доходу 7585500 грн і перейшов на єдиний податок за ставкою 2%. Змоделюємо цілком реальну ситуацію, що його доход за 3+2 місяці перевищить 7585500 грн. У цьому випадку норми довоєнностанового і повоєнностанового кодексу кажуть нам про необхідність перейти на загальну систему оподаткування з 1 липня 2022-го. Отже, виникає правова колізія. І попри те, що згідно з підпунктом 4.1.4 податкового кодексу діє презумпція правомірності рішень платника податку, яка застосовується, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, судові суперечки гарантовані.
Аналогічна ситуація і тоді, коли платник податку на прибуток і не платник податку на додану вартість у 2022 році мав максимальний ліміт доходу 1000000 грн і перейшов на єдиний податок за ставкою 2%. Якщо його дохід за 3+2 місяці перевищить 1000000 грн, то він має реєструватися платником корупційного податку з 1 червня 2022-го.
Є у новаціях й інші цукерки у гарній обгортці, але з дуже гірким смаком. Відтак, щоб справді отримати смаколик, необхідно до закінчення воєнного стану відкоригувати відповідні законодавчі норми.
Щодо реформ митного законодавства.
Для кращого розуміння потреби в докорінній зміні митних норм нижче описую нинішні реалії. Підприємство розташоване в Маріуполі, а імпортований вантаж розмитнювали на Одеській митниці наприкінці 2021 року. Вчергове йому було донараховано митної вартості 150000 грн, при тому, що вартість товару становила 100000 грн (цифри закруглені). Підприємство ще в січні 2022-го подало до Донецького окружного адміністративного суду в місті Слов’янську позов з вимогою скасувати рішення про донарахування митної вартості. Суд у середині лютого 2022-го, тобто перед самим початком війни, виніс ухвалу, в якій запропонував Одеській митниці надати відзив на позов. Весь світ знає, що спіткало Маріуполь у наступні тижні. Й підприємство-імпортер — не виняток: воно втратило всі активи, працівникам ледь вдалося вибратися з міста. А 21 березня на електронну адресу підприємства надійшов розлогий відзив митниці без фактичного спростування позову, але з проханням відмовити в його задоволенні. Більшої наруги над правосуддям, над загальнолюдською мораллю важко уявити. До речі, суд зараз під обстрілами не працює (в автора цих рядків є й інші аналогічні справи в ньому, і на щоденні дзвінки туди у слухавці звучить: «абонент не може прийняти ваш виклик»). Отже, слухання справи почнеться після закінченні війни, і дай Боже, щоб підприємство повернуло поцуплені кошти до кінця року.
Основні зміни, ухвалені Верховною Радою:
— пропуск товарів на митну територію України здійснюватиметься митними органами без застосування до них встановлених законом заборон та обмежень, крім низки небезпечних товарів;
— звільняються від оподаткування ввізним митом товари, що ввозяться на територію України в режимі імпорту, та від податку на додану вартість — операції з ввезення товарів на митну територію України платниками єдиного податку, що сплачують податок за ставкою 2%, крім алкоголю та тютюну і товарів походженням із країни-агресора;
— повністю звільнено від оподаткування імпорт автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, фізичними особами, а юридичні — можуть завозити їх без сплати податку на додану вартість, акцизного податку;
— ввезення товарів здійснюватиметься з поданням попередньої митної декларації, що є елементом спрощеної процедури митного оформлення, а час митного оформлення товарів не зможе перевищувати одну робочу годину з моменту пред’-явлення таких товарів на митниці;
— на період воєнного стану скасовано плату за виконання митними органами митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом;
— на період воєнного та надзвичайного стану документальні перевірки щодо достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються;
— на період воєнного стану митне оформлення бензинів, дизельного пального та скрапленого газу здійснюватиметься за попередньою митною декларацією без доставки та пред’явлення їх митним органам.
Лакун мало, з них: митники чіплятимуться до товарів походженням із країни-агресора (але не Білорусі), зокрема до поширеного в наших крамницях «Нарзану», контрабанди, яка в результаті судових рішень виявиться аж ніяк не контрабандою.
А щодо іншого — зась: пропускай на митну територію України якнайшвидше вантажі без донарахувань і зволікань.
Для нашого регіону, як і для всієї України, суттєве значення має розмитнення вантажів та експортні процедури на дунайських митних постах Одеської митниці «Рені», «Ізмаїл» та «Орлівка», бо Дунаєм, а далі — Рейном транспортуються вантажі до/з більшості європейських країн аж до Нідерландів, що становить гарну альтернативу руху суден уздовж замінованого Західного Чорномор’я.
Слід сподіватися, що революційні зміни компенсують зменшення доходів до бюджету і завадять вимогам численних іноземних партнерів та міжнародних кредиторів: їм просто буде лячно приїздити в Україну й під гудіння сирен та гуркіт обстрілів наполягати на підписанні чергових меморандумів податкового і митного абсурду.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.004Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |