З 1 липня 2011 року набрав чинності Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» (№ 3206-VI) (статті 11, 12 Закону набрали чинності 1 січня 2012 року).
В законі визначені основні заходи спрямованні на запобігання корупції, а саме: обмеження щодо використання службового становища, обмеження щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, обмеження щодо одержання дарунків (пожертв), обмеження щодо роботи близьких осіб, обмеження щодо осіб, які звільнилися з посад або припинили діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування, спеціальна перевірка щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов'язаних із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, фінансовий контроль, кодекси поведінки, урегулювання конфлікту інтересів, антикорупційна експертиза проектів нормативно-правових актів, вимоги щодо прозорості інформації, заборона на одержання послуг і майна органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
У цій статті вважаю за необхідне розглянути більш докладніше таке актуальне питання як одержання дарунків (пожертв) державними службовцями.
Так стаття 8 Закону передбачає заборону для службовців на одержання подарунків, крім особистих подарунків, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, за умови, що вартість одного подарунка не перевищує 50 відсотків мінімальної заробітної плати (573,50 грн.). Вартість таких дарунків (пожертв), отриманих з одного джерела протягом року не повинна перевищувати , — однієї мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня поточного року (1 147 грн). Також можно одержувати подарунки від близьких осіб або дарунки у вигляді загальнодоступних знижок на товари, послуг, загальнодоступних виграшів, призів, премій, бонусів. Важливою вимогою цього Закону є встановлення обов’язку передавати дарунки, одержані як дарунки державі, тобто вручені під час візитів, урочистостей, інших офіційних заходів, до того органу державної влади, в якому працює державний службовець в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Статтею 718 Цивільного кодексу України розкрите поняття дарунку, так дарунок – це рухомі речі, в тому числі гроші та цінні папери, нерухомі речі та майнові права, якими дарувальник володіє або які можуть виникнути в майбутньому.
Аналізуючи норми антикорупційного законодавства, можно дійти висновку, щоб встановити законність/незаконність одержання особою подарунка, слід встановити, чи пов’язаний запропонований подарунок із виконанням нею своїх обов’язків за посадою.
Відповідальність щодо порушення встановлених законом обмежень щодо одержання дарунка (пожертви) передбачена статтею 172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Відповідно до норм цієї статті порушення встановлених законом обмежень щодо одержання дарунка (пожертви) – тягне за собою штраф від 425 до 850 грн. з конфіскацією такого дарунка (пожертви); порушення встановленої законом заборони щодо одержання дарунка (пожертви) — за собою штраф від 850 до 1700 грн. з конфіскацією такого дарунка (пожертви).
Підсумовуючи, можна стверджувати, що даний Закон докорінно змінює загальнодержавний підхід до розуміння корупції та антикорупційних заходів, та у ньому законодавець приділяє більшу увагу механізмам, спрямованим на запобігання корупції на відміну від попереднього Закону « Про засади запобігання та протидії корупції» від 11 червня 2009 року N 1506-VI (втратив чинність).
Заступник начальника юридичного відділу Ю.О. Кабічкіна
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.013Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |