В останній місяць виборчих перегонів на Одещині кандидати у Президенти максимально активізували агітаційні кампанії, однак кількість тих, хто активно її проводив, зменшилася порівняно з лютим. Так само кандидати рідше відвідували область. Водночас спостерігачі ОПОРИ продовжили фіксувати випадки використання об’єктів, фінансування яких відбувається за рахунок бюджетних коштів, в агітаційних матеріалах кандидатів. Про це говорили на прес-конференції, яка відбулася в Одесі 28 березня.
Як повідомив координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Одеській області Анатолій Бойко, у березні кандидати максимально активізували свої агітаційні кампанії: «Ми спостерігали збільшення інтенсивності агітаційних заходів, а також форм здійснення передвиборчої агітації, які використовують кандидати. В останній місяць виборчої кампанії в регіоні були зафіксовані випадки здійснення агітації тими кандидатами, які раніше не проявляли активності в регіоні. Але загальна кількість кандидатів, які здійснюють агітацію перед виборами, в березні в Одеській області зменшилась до 15, хоча ще в лютому спостерігачі фіксували агітаційну активність 17 кандидатів. Також регіон відвідало менше кандидатів, ніж у попередній місяць – 7, тоді як у лютому їх було 9», — розповів він.
Найбільш активними залишились кандидати Петро Порошенко та Юлія Тимошенко. Трохи меншу активність проявляли кандидати Олег Ляшко, Анатолій Гриценко. Ще меншу активність у межах всієї області проявляли Олександр Вілкул, Юрій Бойко, Володимир Зеленський, Сергій Тарута. Також були зафіксовані одиничні випадки агітаційної активності Геннадія Балашова, Віктора Бондаря, Ігоря Смешка та Юрія Дерев’янка. Окрім того, незначну агітаційну активність продовжували здійснювати Сергій Каплін, Руслан Кошулинський та Олександр Соловйов.
По одному візиту в Одеську область здійснили Петро Порошенко, Олег Ляшко, Ігор Шевченко, Юрій Дерев’янко, Олександр Вілкул, Сергій Тарута та Віктор Бондар.
У березні спостерігачі ОПОРИ не фіксували масових прямих порушень виборчого законодавства, а серед тих, які були виявлені, це поодинокі випадки поширення друкованих матеріалів з ознаками так званого «чорного піару», а також псування зовнішньої реклами кандидатів.
ОПОРА фіксувала значну кількість активностей, які містили ознаки зловживань адміністративним ресурсом, що прямо не врегульовані виборчим законодавством, але можуть мати вплив на формування волевиявлення громадян. Зокрема, спостерігачі ОПОРИ повідомляли про зустрічі посадових осіб із громадянами, під час яких здійснювалася пряма або прихована агітація на користь кандидатів (голова Роздільнянської райради Фелікс Сігал агітував на користь Олександра Вілкула, голова Балтської ОТГ Сергій Мазур та заступник голови Одеської облдержадміністрації Сергій Колебошин – на користь Петра Порошенка).
«Складність оцінки таких випадків у межах чинного законодавства полягає в тому, що ці зустрічі відбувались або поза робочим часом, або ж самі посадові особи офіційно перебували у відпустках. В обох випадках статус посадових осіб є визначальним як з точки зору можливостей для організації зустрічей з громадянами, так і з точки зору здійснення агітації на користь кандидатів», — вважає Анатолій Бойко.
Окрім використання посадовими особами свого статусу для здійснення агітації перед виборами в березні зафіксовано декілька випадків використання проектів або ж програм, які фінансуються з коштів державного чи місцевих бюджетів, у зовнішній рекламі на користь Петра Порошенка.
Найбільш визначальною та масштабною подією стало поширення серед громадян листів від Ради регіонального розвитку з планами розвитку або Одеської області, або міста Одеси та запрошенням надавати пропозиції до планів особисто Президенту Петру Порошенку.
«Зазначені події також не можуть бути віднесені до прямого порушення чинного виборчого законодавства. Проте, оскільки поширення такої продукції припало на останні тижні виборчої кампанії, коли строк для обробки та, як мінімум, аналізу звернень громадян, які будуть отримані в якості зворотного зв’язку, виглядає нереалістичним, є підстави вважати, що діяльність Рад регіонального розвитку, і зокрема поширення серед громадян планів розвитку територій, були використані в агітаційних цілях. На користь припущення свідчить і те, що в Одеській області в окремих населених пунктах такі листи поширювались в агітаційних наметах кандидата Петра Порошенка», — пояснив координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Одеській області Анатолій Бойко.
Що ж стосується формування та діяльності виборчих комісій, то більшість окружних виборчих комісій Одеської області працює злагоджено і без конфліктів. В ОВК від третини до двох третин членів мають відповідний досвід роботи. Проте в ОВК №137 спостерігачі відзначають проблеми з узгодженістю роботи комісії, в якій часто виникають конфлікті ситуації. В ОВК №138 спостерігачі відзначили низький рівень професіоналізму керівного складу. Також спостерігачі звертають увагу на проблеми, пов’язані з професіональними навичками, щодо роботи членів ОВК №143.
Станом на кінець березня в дільничних виборчих комісіях області було замінено від 13% до 20% членів. Найбільш поширеною причиною для замін були відмови громадян від виконання обов’язків членів ДВК. У масштабах всієї області найчастіше замінювали членів комісії, які представляли Олександра Вілкула, Миколу Габера, Валентина Наливайченка, Юрія Бойка, Анатолія Гриценка та Ольгу Богомолець.
Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.029Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |