Цього року на будівництво доріг в Україні витратили втричі менше, ніж було потрібно — 9 мільярдів гривень замість необхідних 30 мільярдів. Про це заявив Президент Віктор Янукович. А міністр транспорту і зв'язку Костянтин Єфименко визнав, що лише для поточної експлуатації автошляхів «Укравтодор» потребує понад 10 мільярдів гривень. І це без урахувань коштів на капітальний ремонт.
Загалом Україна має 170 тисяч кілометрів автошляхів. І, за експертними оцінками, 70 відсотків доріг потребують капремонту. 1300 кілометрів доріг наступного року До кінця цього року Державна служба автодоріг обіцяє відкрити 830 кілометрів нових автошляхів, повідомила речниця «Укравтодору» Олена Мех. «До цих об'єктів належать і побудовані нові, і реконструйовані, після проведення капітального ремонту, дороги. Деякі з них входять до переліку об'єктів Євро-2012». Залучаються не тільки бюджетні кошти, оскільки це значні суми. Тож залучаються ще й кредитні кошти», — говорить речниця. За її словами, наступного року планують відкрити ще 1300 кілометрів доріг. Найгірша ситуація — з фінансуванням комунальних доріг України, зазначає Василь Шевченко, колишній перший заступник міністра транспорту. «Усього в Україні 170 тисяч кілометрів доріг, а, наприклад, у Польщі їх протяжність у 2 рази більше, приблизно 340 -350 тисяч кілометрів. У нас є дороги загальнодержавні — це 20 тисяч кілометрів, місцеві і комунальні. Дороги місцевого значення — це дороги, якими їздять в областях, комунальні дороги — в межах населених пунктів. І всі ці дороги мають різні напрямки фінансування. Але найгірша ситуація з комунальними дорогами», — зауважує він. Лише десята частина українських доріг не потребує капітального ремонту, і ці траси належать до так званої «першої категорії, у Європі їх називають автобанами, продовжує Василь Шевченко, За його словами, в Україні відсутня загальнодержавна програма будівництва доріг із чітко визначеним фінансуванням. «Кошти не виділялися, просто фінансування здійснюється за рахунок спеціального фонду, який утримується за рахунок акцизних надходжень від паливно-мастильних матеріалів, від продажу шин і плати транспортного збору. Після виплати боргів, які Україна має, коштів вистачає лише на поточне обслуговування автошляхів». Майбутнє українських доріг Автошляхи, наче кровоносна система, якщо вони здорові і неушкоджені, то і весь організм функціонує добре, вважає Олег, водій із десятирічним стажем, який у справах бізнесу їздить найвіддаленішими українськими селами. Українські дороги, за його словами, не витримують ніякої критики. «Якщо на дорозі за кордоном є ямка, то людина може викликати дорожню службу. Дорожня служба приїде, якісно поремонтує і поїде. А в Україні доріг нормальних, таких як повинно бути, за які ми платимо гроші, немає. Я плачу дорожній збір — куди ті гроші йдуть, кому вони йдуть? Це зовсім не зрозуміло. Не маючи сполучення між селами та містами, туди ніхто і їздити не буде, туди не доходитиме інформація і туди не доходитимуть продукти за нормальними цінами, отак воно і є, — обурюється підприємець. За словами Олега, доріг між деякими селами просто не існує. І, на його думку, їх ніколи і не побудують. Бо «зараз думають не про український народ, а лише про туристів та вболівальників Євро-2012». А такий підхід неправильний, переконаний Олег. Держава почала суворіше контролювати кошти, які виділяються на реконструкцію і будівництво доріг, вважає Віталій Рева, віце-президент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників. І навіть за нинішнього фінансування вдалося досягти чималих результатів. Тепер же треба концентровано, комплексно починати будівництво за основними напрямками. Є 7 основних напрямків в Україні — ось і треба на ці напрямки формувати всі капіталовкладення. А якщо просто роздати кожному по відру асфальту, то ніхто нічого ніколи не побудує, — говорить він. Головне, за словами Реви, це комплексна і стратегічна програма будівництва доріг. «Треба вирішувати питання локально, хоча й прив'язуючись до Євро-2012». Тому треба говорити про об'їзні дороги навколо Львова, Харкова, Києва, Донецька, про наведення порядку на дорогах у містах, а також про сполучення між цими містами. Ці питання вирішити до 2012 року можливо. Крім цього, існує ідея трансукраїнської магістралі (від західного до східного кордону України), для того, щоб можна було швидко перетнути нашу державу». Платні дороги в Україні Україна поки що мляво використовує досвід західних держав у будівництві концесійних доріг, тобто доріг, за користування якими здійснюється платня, говорить Віталій Прокопенко, начальник відділу інвестицій Укравтодору. «Україна не має такої платоспроможності, і в нас нема досвіду будівництва платних доріг і їх експлуатації. Через це укладено всього перші 2 угоди. І перша з них уже фактично не діє, а друга, хоч і діє, але будівництво, визначене в ній, поки не розпочалося». Отже, як зазначає Прокопенко, будівництво і введення в експлуатацію платних доріг в Україні в найближчому майбутньому не очікується. У той же час, у більшості європейських країн, проїзд майже всіма швидкісними автобанами — не безкоштовний. Загалом спорудження нових автошляхів потребує залучення неабияких коштів. Ресурсів бюджету не вистачає, тож будівництво та ремонт автошляхів здійснюють також і за рахунок зовнішніх запозичень та інвестицій. Однак, як визнають експерти, інвестиційний клімат в Україні є недостатньо сприятливим. Незважаючи на економічну ситуацію, на початку цього року Європейський банк реконструкції і розвитку заявив, що готовий виділити Україні 450 мільйонів євро на розбудову доріг. Загальну ж вартість робіт банк оцінює у понад 1 мільярд євро. Планується, що крім ЄБРР, ще один кредит у 450 мільйонів Україні надасть Європейський інвестиційний банк.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |